Slide

INNOVEREN

BEGINT

MET KENNIS

Voor verpakkers van Tenfold is geen lading te groot

Bron: ED
Geschreven door: Joep Crolla

Soms bouwen we de kist om een machine heen’

Een snelle rekensom leert: Tenfold bouwde afgelopen jaar zo’n 250.000 kuub aan kisten; goed voor bijvoorbeeld een wijk van meer dan tweeduizend tiny houses van elk 6 x 5 x 4 meter hoog.

Kisten waar tot zo’n 155.000 kilo aan vracht mee wordt vervoerd. Per schip. Machines die naar Australië worden verscheept, of naar de VS. Zo’n kist met lading weegt evenveel als dertig olifanten samen. Aan de binnenkant zijn ze verstevigd met zware stalen frames. ,,Zo gingen acht machines naar de Verenigde Staten die kroontjes van aardbeien halen”, weet directeur Joost Meijs van Tenfold. Die machines verzetten evenveel werk als 1700 mensen. De zwaarste machines die in onze kisten zijn vervoerd, waren voor de mijnbouw in de VS. Die vergruizen stenen om er metalen uit te halen. Die machines zijn vaak zó groot en zwaar, dat ze niet in een container kunnen worden geschoven”.

De oplossing van Tenfold? ,,We bouwen de kisten er omheen. Voor die kisten zoeken we – in de buurt van hun bestemming – manieren voor hergebruik. Ook al kosten sommige van die ‘kratten’ honderdduizend euro; lege kisten terughalen willen we liever niet, vanwege de ecologische footprint.”

Milieubelasting is steeds meer een ‘dingetje’ waar Tenfold zich op richt. Zo zoekt het Eindhovense verpakkingsbedrijf, samen met producenten van folie, naar plastic voor de rekwikkelfoliemachines die Tenfold maakt. Die omwikkelen bijvoorbeeld hoge stapels dozen op pallets met plastic om te voorkomen dat die stapels tijdens het transport omkiepen.

Machines die Tenfold leverde, verwerken samen zo’n 36.000 kilometer folie per jaar. Meijs: ,,Plastic moet je kunnen hergebruiken. Veel bedrijven zoeken naar manieren om klimaatneutraal te werken. Ook verpakkingen en manieren van transport spelen daarbij een rol.”

Tenfold heeft volgens Meijs de kennis en kunde om daarbij van het begin tot eind te helpen, als het om verpakken gaat. Zijn bedrijf levert zakken van gerecycled plastic, dozen van graskarton en kisten van duurzaam geproduceerd hout. ,,Maar we kijken ook naar ergonomie”, zegt Meijs. ,,Neem verpakkingstafels die in hoogte kunnen worden versteld. We hebben kennis van automatisering; om te verpakken met minder mensen. Handen die daardoor vrijkomen kunnen binnen het bedrijf iets anders doen. Of je kunt juist méér verpakken met hetzelfde aantal werknemers. We helpen bedrijven met de logistiek.”

Ook defensie en chipmachinemaker ASML uit Veldhoven zijn klant bij Tenfold, dat voor onder meer die bedrijven een track-and-tracesysteem ontwikkelde. ,,Daarmee kun je niet alleen zien waar lading staat. Sensoren registeren ook temperatuur, luchtvochtigheid, of schokken waaraan hightech componenten zijn blootgesteld tijdens het transport’’, zegt Meijs.

Extra demping
,,Voor ASML hebben we kisten gemaakt met geveerde stalen frames waarin onderdelen worden vervoerd. Die frames hangen ook weer aan verende constructies in de kisten, voor extra demping van trillingen. Over het binnen-frame komt een kap, die wordt gevuld met stikstof om de onderdelen van chipmachines tijdens het transport koel en droog te houden. We werken ook samen met een bedrijf dat hele dure schilderijen vervoert met kisten waarin temperatuur en luchtvochtigheid heel precies worden geregeld.”

De grootste klant van Tenfold, qua aantal verpakkingen, is DAF Trucks en Paccar Parts, de onderdelenpoot van het moederconcern van DAF.

Bij Tenfold werken nu 150 mensen. In vestigingen Eindhoven, Breda, Drunen en Weert. De omzet is nu nog zo’n 40 miljoen euro. Het bedrijf is ontstaan uit het samengaan van acht verpakkingsbedrijven, zoals Van Veghel en Prokonpack in Eindhoven. De laatste acquisities dateren van begin maart: Holland Packing in Breda en de Witt Verpakkingen in Drunen. De komende jaren (streven is rond 2030) wil Tenfold (in het Nederlands tienvoudig) uitgroeien tot de top drie spelers in Europa.

Meijs: ,,We zoeken vooralsnog vooral bedrijven die we kunnen overnemen in Duitsland. Daar kijken steeds meer ondernemers in onze business om zich heen omdat ze geen opvolgers hebben. Nederland telt meer dan duizend verpakkingsbedrijven. Ook hier zie je meer consolidaties. In de regio Eindhoven zijn tientallen bedrijven in onze branche gevestigd. Onder andere vanwege de hightechindustrie.

,,Ons grote voordeel is dat we actief zijn in die sector, maar we werken ook voor defensie, de luchtvaart, we verhuizen medische apparatuur. Of machines van failliete bedrijven van A naar B, transporteren kerkklokken, robots; er komt steeds méér bij om te verpakken.”